Viktnedgång

Idag finns det många människor som strävar mot en viktnedgång. Övervikt och fetma är mycket stort folkhälsoproblem i Sverige. Emellertid är det inte så svårt för de flesta människor att gå ner i vikt. Det svåra är istället att inte gå upp de överflödiga kilona som man just gått ner. För att en viktnedgång ska bli permanent krävs flera saker. Först och främst är det av yttersta vikt att du som önskar att genomgå en viktnedgång tänker långsiktigt. Det är väldigt vanligt att människor som kämpar med övervikt pendlar mycket i vikt. Låt således din viktnedgång ta sin tid. Sätt upp realistiska mål beträffande din viktnedgång. Om din viktnedgång är tänkt att avse många kilon kan det också vara bra om man sätter om delmål. Annars kan det kännas något tröstlöst när man kämpar med sin vikt.

Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

Ett sätt för att kontrollera om man skulle behöva genomgå en viktnedgång är att testa sitt BMI. BMI är ett sätt att räkna ut förhållandet mellan din vikt och längd. Du kan räkna ut ditt BMI på sajten Halsotalet. För att du ska lyckas med din viktnedgång krävs att du är medveten om din kost. Försök att analysera ditt eget kostintag. Du kan även ta professionell hjälp. Grunden till en framgångsrik viktnedgång är att ordentliga mål tre gånger om dagen. Till detta rekommenderas två mellanmål, där du kan äta en frukt eller lite grönsaker. Försök att lyssna till din kropp när den är mätt. Fråga alltid dig själv varför du äter. Det är nämligen inte alltid så att man äter för att man är fysiskt hungrig. Mat kan ofta fungera som en sorts tröst.

Om du har bestämt dig för att försöka genomgå en permanent viktnedgång är det bra om du talar om det för din familj. Detta eftersom din omläggning av kost och livsbanor även kommer att påverka dem. Det blir också lättare att motstå frestelser om det inte finns snask och godis i hemmet. Du kan också försöka att komma i kontakt med andra personer som också försöker att genomgå en permanent viktnedgång. På så vis kan ni dela med er erfarenheter och ge varandra råd och tips. Kom dock ihåg att din kropp är ditt ansvarsområde. Ingen, förutom du själv, kan se till att du går ner i vikt. En annan mycket central aspekt när det gäller viktnedgång är motion. Det är avgörande för din viktnedgång att du motionerar regelbundet. I början kan det kännas motigt, men kom ihåg att motion är välgörande och att effekten av motion visar sig snabbt. Du blir piggare och orkar med när du motionerar. Försök att hitta en motionsform som passar just dig. Ju roligare det är att motionera, desto lättare blir det att genomgå en viktnedgång.

Det finns många som använder brist på tid som en ursäkt för utebliven motion. Men när det handlar om motion är det mycket viktigt att man tar sig denna tid. Det handlar i mångt och mycket om en bra planering. För att det ska bli lättare att få en kontinuerlig motion kan det vara bra om man bokar in olika former av motion tillsammans med andra. Det kan vara alltifrån att man skaffar sig en tennispartner till att man går på gruppgymnastik. Man ska också komma ihåg att de finns människor som önskar att genomgå en viktnedgång utan att det föreligger något behov. Ofta leder detta också till destruktiva handlingsmönster. Här kan det vara läge att ta kontakt med en professionell samtalspartner. Anorexi är en sjukdom som drabbar ungefär en procent av kvinnor mellan 13 till 30 år. En tiondel av alla de som drabbas av anorexi är män.