Omega 3

Omega 3 är ett samlingsnamn fleromättade och nyttiga fettsyror som är mycket viktiga för att vi ska ha en god hälsa. Upptäckten av Omega 3 och dess hälsoeffekter gjordes av forskare på 1970-talet. Studier gjordes på eskimåer och befolkningen på den japanska ön Okinawa. Sedan dess har flera studier genomförts. En fleromättad fettsyra består, i likhet med andra fettsyror, av kedjor av kolatomer. Fleromättade fettsyror skiljer sig från mättade och enkelomättade då kedjorna har minst två dubbelbindningar mellan kolatomer. Omega 3 är essentiella fettsyror. Detta betyder att kroppen är oförmögen att skapa dessa på egen hand. Därför måste vi få i oss Omega 3 via vår kost. Man skiljer mellan flera olika typer av Omega 3-fettsyror.

Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !
Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

Dessa är DHA (dokosahexaensyra), EPA (eikosapentaensyra) och ALA (alfalinolensyra). DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra) återfinnfinns i fisk och skaldjur och kallas också för fiskolja. Anledningen till att det finns många nyttiga fettsyror i fisk är att fisk äter alger. Alger innehåller Omega 3. Vidare äter fiskar varandra och får på så vis i sig änne mer Omega 3. Man ska dock vara medveten om att inte all fisk innehåller Omega 3. Exempelvis så måste odlad lax ha fått Omega 3 tillsatt i fodret för att vi människor ska kunna få i oss Omega 3. Fisk som innehåller mycket Omega 3 är sill, ansjovis, makrill, sardin och lax. ALA (alfalinolensyra) kommer däremot från växtriket. Man hittar ALA (alfalinolensyra) i valnötter, rapsolja, portlak och linfröolja. I små mängder kan dock kroppen omvandla det ALA till DHA och EPA. Det går också att få i sig Omega 3 genom naturläkemedel och kosttillskott.

Om du ska handla Omega 3 är det ofta billigast att göra det över Internet. Jämför dock priset mellan flera olika återförsäljare innan du gör din beställning. Kom emellertid ihåg att billigast absolut inte behöver vara bäst. Handla endast av seriösa företag. De naturläkemedel och kosttillskott som du kan köpa i auktoriserade hälsobutiker är testade av Hälsokostrådet. På deras hemsida kan du läsa om de produkter som anses hålla måttet. Vidare kan du läsa om Omega 3 på Läkemedelsverkets hemsida. Handla aldrig Omega 3 som inte är godkänt av någon av dessa råd. När man ska köpa EPA och DHA är det fiskoljans renhet och stabilitet som är viktigast. Köper man produkter som är dåliga så kan dessa göra mer skada än nytta. Med stabilitet menas hur benägen den är att oxidera. Om en fiskolja oxiderar för mycket så leder det till att den härsknar. I samband med att fiskoljan härsknar så uppkommer så kallade fria radikaler. Dessa angriper kroppens celler. När fiskoljan konsumeras bör peroxidvärdet ligga under 10. Du ska aldrig inta fiskolja som luktar illa.

De goda effekterna av Omega 3 är grundligt vetenskapligt dokumenterade. Omega 3 motverkar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl. Andra positiva hälsoeffekter av Omega 3 är att din hjärnas kapacitet förbättras, mängden serotonin – som lindar depressioner – ökar och blodkärlens elasticitet bibehålls. Vidare sänks blodtryck och blodfetter vilket minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Ett intag av Omega 3 gör också att cellmembranen blir mjukare och således mer elastiska. Om man är gravid eller ammande ska man vara något försiktig med intaget av Omega 3. Detta eftersom små mängder av miljögifter, såsom PCB, kan finnas i fiskolja. Livsmedelsverket rekommenderade intag för en vuxen ligger på 1 energiprocent. Detta motsvaras ungefär 3 till 3 gram per dag. Äter man exempelvis fet fisk, rapsolja och nötter så bör behöver vara täckt. Det räcker med tre till fyra portioner fet fisk i veckan. Det finns flera psykiska tecken som kan avslöja om du lider av brist på Omega 3. Dessa är koncentrationssvårigheter, humörsvängningar, inlärningssvårigheter och depressioner.