Bantning

Ordet bantning härstammar från den engelska författaren William Bantning (1797-1878). Han led av övervikt genom att lägga om sin kost och skrev sedan en känd bok om ämnet, Letter on Corpulence Addressed to the Public. Samlingsbegreppet bantning innefattar olika sätt på vilket man reducerar sin kroppsvikt eller andel kroppsfett. När man bantar så gör man av med mer energi än kroppen intar. Bantning kan ske genom att man äter mindre energirik mat och att man kombinerar detta med kontinuerlig motion. Försök att hitta flera motionsformer som passar just dig. Det ska vara roligt att träna. Ett gott råd är också att tänka på detaljerna. Vi svenskar har ofta en vardag som innebär mycket stillasittande. Försök att även tänka på små förändringar som att ta trapporna istället för hissen.

Gå ner 5-10 kg inom någon månad. Gratis konsultation !
Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

Två mycket kända bantningsmetoder är GI-metoden och Atkins-metoden. GI-metoden innebär att man intar mat med ett GI-värde som är lågt och att energiintaget gör så att man känner sig mätt över en längre tid. Atkins-metoden innebär att man undviker kolhydrater. Vidare finns det en uppsjö av olika bantningsmetoder. En sund kritisk hållning gentemot alla typer av bantningsmetoder är att rekommendera.

Låt din bantning ta tid. Det finns flera risker med en alltför snabb bantning. Bland annat ökar risken för att man ska utveckla ätstörningar. Det enda möjliga sättet att få varaktigt resultat av sin bantning är att ställa om sina kostvanor för resten av livet. Ät regelbundet och ordentliga måltider. Tre huvudmål och två mellanmål per dag är att rekommendera. Att genomgå en bantning handlar mycket om att lära sig tolka kroppens signaler. Du bör alltid fråga dig själv varför du äter. En vanlig orsak till att man går upp i vikt är att man använder mat som tröst. Ät därför endast när du är fysiskt hungrig. Ibland kan det vara läge att tala med en psykolog om sina problem. Det är också viktigt att man får stöd och hjälp av familjemedlemmar och vänner. Ett gott råd kan vara att försöka komma i kontakt med personer som lider av samma problem som du. På så vis kan man tala om sin problem men också göra något åt dem tillsammans.

Men det är samtidigt väldigt viktigt att komma ihåg att ingen kan banta åt dig. Det är du själv som måste se till att du går ner i vikt. Du kan aldrig skylla på någon annan för att du äter för mycket eller motionerar för lite. När du kommit igång med din bantning kommer du snart att känna dig piggare. Din fysiska och psykiska hälsa förbättras. Du orkar mer och blir en gladare person. Om du skulle misslyckas med din bantning ska du inte bli helt nedslagen. Försök istället att analysera vad det var som gjorde att du misslyckades. Ge inte upp hoppet att komma till bukt med dina överflödiga kilon.

När du väl har uppnått det mål som du satt upp börjar en svår fas. Det är mycket viktigt att vara medveten om just detta. Många går upp de kilon som man gått ner. Det handlar om att vara konsekvent. Även om du uppnått målet att gå ner X antal kilo ska du också hitta en nivå av motion och kostintag som gör att din vikt är stabil. Det är viktigt att inte slarva med träningen när man väl uppnått den vikt man sätt upp som mål. För vissa hjälper det att ha en motionsform som inkluderar andra personer, som exempelvis en fast tid i badmintonhallen eller ett pass med gruppgymnastik. För många som genomgår en bantning är det viktigt att hitta goda och sunda matrecept. Man hittar helt enkelt nya favoriter som ersätter snabbmaten. Lägg ner tid på att planera måltider. För många människor är mat en hobby och genom att intressera sig mer för olika födoämnen ökar också kunskapen om dessa.