Viktminskning

Övervikt anses idag vara ett stort folkhälsoproblem i Sverige. Om man lider av övervikt finns det en stor risk att man också kan drabbas av flera följdsjukdomar såsom högt blodtryck, typ-II diabetes, åderförkalkning men också psykiska problem. Således är det många i Sverige som försöker att gå ner i vikt. Viktminskning kan ske på flera olika sätt. Men en helt avgörande faktor är att man har den motivation som krävs för en viktminskning. Det tar tid att gå ner i vikt och många som går ner i vikt upplever endast resultatet av en viktminskning under en kortare tid. Detta eftersom det är mycket vanligt att man går upp de extra kilon man gått ner.

Effektiv Fettförbrännare, Prova för 1kr, klicka här !

Om du tror att du ligger i farozonen för övervikt kan du räkna ut din BMI (Body Mass Index). Du kan räkna ut ditt BMI på sajten Halsotalet. Ett BMI mellan 18,5 och 25 är normalt, mellan 25 och 30 är övervikt medan ett BMI över 30 är fetma. När du ska ta ditt första steg för att gå ner i vikt är det bra om du planerar hur din viktminskning ska ske. Det är mycket viktigt att man försöker att ställa upp realistiska mål för en viktminskning. Att gå ner i vikt ska inte vara en pina.

En av de första och viktigaste aspekterna av en viktminskning är motion. Planera in hur mycket och hur ofta du ska träna. Kom också ihåg att man kan ändra mycket genom små detaljer. Ett första steg kan exempelvis vara att ta trapparna istället för hissen eller cykla till jobbet istället för att ta bilen. Men för att man ska gå ner i vikt krävs en kontinuitet i träningen. Det är också bra om det är så varierad som möjligt. Kom ihåg att man inte kan sluta träna när man genomgått en viktminskning och uppnått sitt mål. Då är man snart tillbaka på ruta ett. En permanent viktminskning uppnås av ett omläggande av livsstil. Således fungerar bantning endast kortsiktigt.

Vid en viktminskning är kosten en central aspekt. Om du har några frågor om viktminskning och kost kan du vända dig till en dietist som kan hjälpa dig med att svara på eventuella frågor. Ett gott råd när man vill gå ner i vikt är att äta ordentliga måltider på regelbundna tider. Blir man hungrig kan man äta mellanmål. Frukt och grönt rekommenderas. Tre huvudmål och två mellanmål per dag är bra att sträva mot. Det är viktigt att äta en lagad lunch. Lunchen ska aldrig betraktas som ett mellanmål. När du ska genomgå en viktminskning är det bra att sträva efter ett intag av mat som i möjligaste mån följer tallriksmodellen. Halva tallriken bör bestå av grönsaker medan den andra halvan ska fördelas lika mellan protein och kolhydrater. Vidare bör du generellt sätt minska ner på fettet, undvika högt intag av socker men också undvika stort intag av alkohol.

Kom ihåg att det kan vara väldigt farligt för kroppen att pendla alltför mycket i vikt. Låt din viktminskning ta den tid den behöver. Tänkt alltid långsiktigt när det handlar om viktminskning. Tycker du att det är jobbigt att klara av en viktminskning på egen hand kan ett gott råd vara att ta hjälp av en familjemedlem eller god vän. Kanske kan ni motivera varandra att gå ner i vikt. Under den period då du börjar tappa kilon är det bra med regelbundna invägningar. Vill du genomgå en viktminskning på många kilon är det också bra om du ställer upp delmål. Annars är risken att ditt mål känns svårt att uppnå. När du tappar överflödiga kilon kommer du att må bättre fysiskt såväl som psykiskt.

Att gå ner i vikt är egentligen i särskilt svårt. Det svåra är att behålla sin målvikt när man väl har gått ner i vikt. Men det sätt på vilket du bantar är också avgörande för hur lätt det kommer att bli för dig att behålla din målvikt. För att du ska lyckas med att gå ner i vikt och för att din viktnedgång ska bli permanent krävs i regel en förändring av vanor som gäller hela livet. Att gå ner i vikt kan summeras med två ord: kost och motion. För att man ska kunna gå ner i vikt krävs det att man sätter upp realistiska mål och att man sedan är konsekvent.